Magyar Feltalálók, Tudósok és Felfedezők Csapatverseny

AZ ORSZÁGOS DÖNTŐ EREDMÉNYHIRDETÉSE

Versenytájékoztató

Belépés az ALF tesztek megnyitásához

Információ a belépéshez az MFTF verseny csapatainak:

1. Kattintsunk a "Belépés az ALF tesztek megnyitásához" linkre

2. Kattintsunk az "Adja meg az iskola kódját" mezőbe

3. Írjuk be: tarnokiskola

4. Kattintsunk az INDÍT gombra

5. A TANULÓ szöveg alatti "Kérem válasszon egy osztályt!" mezőben
a szélén levő nyíllal megjelenítve válasszuk ki a kategóriát
MFTFV döntő 2020 5-6. kategória vagy MFTFV döntő 2020 7-8. kategória)

6. Az alatta levő "Kérem válasszon egy tanulót!" mezőben
a szélén levő nyíllal megjelenítve válasszuk ki magunkat (A csapatnévhez tartozó tanulót.)


7. Írjuk be a jelszavunkat

8. Kattintsunk a BEJELENTKEZÉS gombra!

9. A tesztek a zöld nyíllal indíthatók
(amikor az engedélyezett)

 

Az 5-6 korcsoport előforduló eredménye

A 7-8 korcsoport előforduló eredménye

A döntőről

A verseny lebonyolítói, támogatók

A verseny célja

Benevezők

A verseny menete

Felkészülési tudnivalók

Feladatbank, mintatesztek

Nagy örömünkre szolgál, hogy mint benevezőt köszönthetünk az idei tanévben második alkalommal megrendezett országos versenyünkön, ahol egy izgalmas megmérettetés keretében emlékezünk meg azokról, akik tevékenységükkel maradandót alkotva írták be magukat a technika és a tudomány történetébe. Az alábbiakban ismertetjük a verseny legfontosabb tudnivalóit:

Szervezési és lebonyolítási tudnivalók:

A verseny lebonyolítói:

   Magyar Nemzeti Múzeum
   Stiefel Eurocart Kft.
 

  Tárnoki II. Rákóczi Ferenc Sportiskolai Általános Iskola

Támogatók:

Cinema City
Czabajszki Gumiszervíz (Tárnok)
Desző Árpád Kürtős Kunyhó (Tárnok)
Érdi Tankerületi Központ
Magyar Földrajzi Múzeum
Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum
Mid Ocean Kft.
Simon Julianna gravírozó (Érd)
Tárnoki Iskola Alapítvány
Tárnok Nagyközség Önkormányzata
Tesco

Részvételi díj: nincs

A verseny célja:

A Magyar Nemzeti Múzeum támogatásával létrejött verseny hiánypótlásként olyan tudásanyagot közvetít a tanulók számára, amivel a különböző tantárgyak tananyagának feldolgozása során csak kis mértékben találkoznak.

Világunk megértéséhez ismerni kell, hogy elődeink tevékenysége miként alakította annak arculatát. Különösen fontos tudni, hogy az egyetemes fejlődéshez miként járultak hozzá az egyes személyek, ezen belül pedig hazánk nagyjai, hiszen ez segít abban, hogy helyes képet alakítsunk ki országunkról. Tanulóink történelem-, magyar-, rajz- és énekórán a tárgyak anyagának feldolgozása során megismerkednek azokkal, akik jelentőset hoztak létre a különböző területeken. Azonban a világot alakítók neve a reál tárgyak oktatása során alig kerül elő, pedig tevékenységük döntően meghatározza azt a környezetet, amelyben élünk. Hiánypótlásként, szükség van egy olyan vetélkedőre, melynek segítségével gyermekeink megismerhetik az ezen a területen tevékenykedők munkásságát, illetve mindennapjainkba beépülő szerepüket.

Annak érdekében, hogy ez a speciális tudásanyag a benne rejlő pozitív személyiségformáló erővel közkincsé váljon, kerül meghirdetésre a Magyar Feltalálók, Tudósok és Felfedezők Országos Csapatverseny.

Benevezni lehetett 5-6. illetve 7-8. évfolyamos kategóriában. De természetesen lehetőség volt mindkét kategóriában történő benevezésre is.

Benevezők

A versenyre 5-6. kategóriában 61, a 7-8. kategóriában pedig szintén 61 csapat jelentkezett. Csapatneveiket az alábbi táblázatok tartalmazzák.

5-6. évfolyam

  Csapatnév
1 "Aktakukacok"
2 4 C-vitamin
3 4 ember legendája
4 Agymenőkl
5 Andreettisek
6 Anonymus
7 Applepies
8 Aranycsapat
9 Ászok Ászai
10 Bálinti Tudósok
11 Bem apó
12 Beregi titánok
13 Billentyűzet gyilkosok
14 BPG.6.1.
15 bpg.6.2.
16 bpg.6.3.
17 bpg.6.4.
18 C-vitamin
19 Csak a 6c
20 Error404
21 Észkombájnok
22 Fárajók
23 Felfedezettek
24 Fuziócsapat
25 Gamer Girls
26 Guest vendégek
27 Gumimacik
28 Hackerek
29 HariBro
30 Hatodik 1.
31 Hatodik 2.
32 Hatodik 3.
33 Kalandorok
34 Királylányok
35 Kopamipe
36 Lányok a tudományért
37 Leveli békák
38 M.T.GY.
39 Magellánok
40 Mardekár utódai
41 MaTudorok
42 MókaManók
43 Négy szög
44 Netmolyok
45 Nyerő hármas
46 Okos baglyok
47 Okos hernyók
48 ÖKO-Pais
49 Ötödik 1.
50 Pais 6.b 
51 Piros 1
52 Pityókahámozók
53 Porlasztók 85
54 Profok
55 Rétsági energiabombák
56 Rétsági vitaminok
57 Sütik 4.0
58 Szuper négyes
59 Tudósok Tudósai
60 Túri fiúk
61 Túri lányok

 

7-8. évfolyam

  Csapatnév
1 "Mars lakók"
2 A 4 részecske
3 Agymenők
4 A Gárdonyisokk
5 A Négy Muskétás
6 Aranyásók
7 Atomok
8 Batyi lányok
9 Batyi1
10 bpg.8.1.
11 bpg@bpg.hu
12 Carbon
13 Cickányok
14 cseppek
15 Csigapásztorok
16 Csipet csapat
17 da Vinci
18 Dark Knight's
19 Dorky inventors
20 Dúnföldi Crebainok
21 Édes Négyes
22 ÉRDeklődők
23 Gömböcök
24 Győzni Megyünk
25 Győztesek
26 Habakuk
27 Hetedik 1.
28 IDK
29 Infoladyk
30 Kacagányok
31 Kalandos Négyes
32 Kalandvágyók
33 Kémikusok
34 KeNoLeBo
35 Kis Okosok
36 Kis Okosok 2
37 kockák
38 Kutatók2.0
39 Last Second Team
40 Madocsai Tudósok Alakulata (MTA)
41 Nagy Négyes
42 Négyüteműek
43 Neumann unokái
44 Pais 8.b
45 Palánták
46 Perpetuum Mobile  Caterva
47 Piros 2
48 Robbanófejek
49 Sokorói Kutakodók
50 Tárnoki észlények
51 Tiszai Tudományőrzők
52 tizenhat negyed
53 Tudatlan Tudósok
54 Tudni Vágyók
55 Túdósgergoo
56 Túri Törők
57 Túri Tudósok
58 Úri Muri
59 Vácisok
60 Wigner unokái
61 Zsámbok

A verseny menete:

A verseny két fordulóban kerül megrendezésre.

Első forduló:

Erre 2020. február elején került sor.

A verseny egyik fő támogatója és így egyik lebonyolítója a STIEFEL KFT. Az iskolaellátó cég részt vesz az internetes előforduló kivitelezésében. Segítettek meghirdetni a versenyt hírleveleik iskoláknak való kiküldésével, illetve a segítségükkel valósul meg maga a verseny „otthoni környezetben”.

Egy alkalommal a benevezett iskolák, saját iskolai környezetükben, meghatározott időkeretű internetes tesztet töltenek ki .

A közülük kikerülő legjobb öt-öt csapat került be az országos döntőbe, ahol a nyertesek értékes jutalomban részesülnek.

A tesztfeladatok elérése az Alf tesztkészítő programmal, a Stiefel Eurocart Kft. segítségével fog megvalósulni.

A teszt  demo verzióját kipróbálásra a http://www.alftesztek.hu/ link segítségével lehet letölteni.

Esetlegesen azonos pontszám elérése esetén , az a csapat kerül helyezettként előrébb amelyik jobb időeredménnyel tölti ki a tesztet.

Információ az előfordulóról

Maga a verseny csapatonként egy-egy gépen valósult meg, meghatározott időpontban és időtartamban. Mivel van olyan felkészítő, aki több csapattal mindkét korcsoportban érdekelt, ezért külön időpontban volt az 5-6.-osok és 7-8.-osok küzdelme.

1. Időpont:

5-6. kategória: 2020. február 04. kedd 15-16 óra között.

7-8. kategória: 2020. február 11. kedd 15-16 óra között.

A tesztek csak ezekben az időtartamokban voltak elérhetők.

Maga a versenyteszt elég sok kérdést tartalmazott, ezért nehéz volt, de mindenki számára egyformán. Mivel leginkább lexikális ismeretek számonkéréséről volt szó, a gyorsaság biztosította azt, hogy a válaszok főleg tudás, ne interneten, papírokon való keresgélés alapján szülessenek meg. Azonos pontszám esetén az esetlegesen kevesebb idő biztosította a jobb eredményt.

 

Az előforduló eredménye

Az 5-6. korcsoport előforduló eredménye

A versenyen hasonlóan a tavalyi versenyhez, nagyon szép eredményeket értek el a csapatok. Azonban ez mégis csak egy vetélkedő, így a sok jó eredmény közül is voltak kiemelkedők.

Az internetes előfordulóból az országos döntőbe jutó csapatok a következők:

Csapatnév Felkészítő

Elért pont

Százalék

Mardekar utódai Németh-Roszik Andrea 159 91
Andrettis diákok Somogyi Katalin 150 86
Beregi titánok Kristán Zoltán és
Kósáné Kósa Edina
142 82
Szuper négyes Czirjákné M. Ivett 140 80
Aktakukacok Pesti Györgyné 139 80

A 7-8. korcsoport előforduló eredménye

Gyönyörű eredmények születtek ebben a kategóriában is. Az ötödik helynél holtverseny született. Itt a verseny szabálya szerint a jobb időt elérő csapat jutott tovább. Vigasztalásul, bár nem jutottak be a döntőbe, feltüntetem az Ő csapatnevüket is a felkészítőjükkel együtt.

Az internetes előfordulóból az országos döntőbe jutó csapatok a következők:

Csapatnév Felkészítő

Elért pont

Százalék

Idő

Neumann unokái
Németh-Roszik Andrea
185 98  
Madocsai Tudósok Alakulata (MTA)
Molnár Edit
164 87  
Pais 8.b
Jablonkai Péter
159 85  
Tárnoki észlények Pintér Lászlóné 157 84  
Kutatók2.0
Mecserné Csörsz Nóra
156 83 37.29
         
Dorky inventors
Dr. Herczegné Ruszkai Edit
156 83 40.38

 

Mindkét kategóriában több csapat is közel volt a bejutáshoz. Remélem nem vette el a kedvüket az eredmény. Gratulálok a döntőbe bejutóknak és felkészítőiknek egyaránt. A többi csapattól és felkészítőtől egy időre elbúcsúzom. Azért írom, hogy csak egy időre mivel remélem jövőre újra részt vesznek ezen a versenyen.

Második forduló, döntő:

Mivel a járványügyi helyzet miatt nincs lehetőség a Magyar Nemzeti Múzeum-ban történő megtartására, online fog megvalósulni a következőképpen:

Az egyes csapatok minden tagja, legjobb tudása szerint kitölti a tesztet. A csapattagok tehát 4 külön számítógépen dolgoznak, egyedül. Így kitölthetik a tesztet akár otthon is. Ami a legfontosabb, legyen stabil internet-kapcsolatuk!

A csapatok eredményét az elért egyéni pontszámok összege fogja adni.

A teszt a már ismert módon az ALF felületéről érhető el. A tanulók neve csapatnevük, kiegészítve 1, 2, 3, 4 számokkal. A jelszó hasonlóképpen. Például ha a csapatnév Négyek bandája, a jelszó pedig  frankegry@gmail.com volt, akkor a négy tanulónak sorban: Négyek bandája1, jelszó frankegry@gmail.com1 
Négyek bandája2
, jelszó frankegry@gmail.com2
Négyek bandája3
, jelszó frankegry@gmail.com3 
Négyek bandája4
, jelszó frankegry@gmail.com4.
Kérem a felkészítőket, hogy tudatosítsák a tanulókkal, ki az 1, 2, 3 és 4!

Próbateszt: Ez minden csapattag számára elérhető. Kipróbálható vele a belépés és az egyéni munka.

Próbaverseny: Ez, a problémák kiküszöbölése érdekében szeptember 30-án 15 órakor  lesz megtartva, mindkét kategória számára. Kérem, hogy minél több csapat vegyen ezen részt, hogy maga a verseny zökkenőmentesen bonyolódjon le.

A verseny időpontja: 2020. október 07. szerda 15 óra. Természetesen itt is egymással párhuzamosan versenyzik mindkét kategória.

Eredményhirdetés: Október 12. hétfő 15 óra. Ezt egy rövid, itt elérhető videón keresztül szeretnénk megvalósítani.

Felkészülési tudnivalók:

Felkészülési anyag

A benevezők felkészülésének segítésére, illetve hogy valamilyen képet alkossanak a versenyről, a kiválasztott személyek munkásságával kapcsolatos bemutató anyagokat elhelyeztük iskolánk honlapjának Oktatási anyagok részén, a Magyar feltalálók, Magyar felfedezők, Magyar Tudósok menüpontok alatt. A 7-8.-osoknak minden itt található személy munkásságából, az 5-6. osztályosoknak pedig ennek csak egy részéből kell készülni. Ezek:

Asbóth Oszkár, Bíró László József, Bodor Péter, Dobos C. József, Galamb József, Ganz Ábrahám, Gábor Dénes, Goldmark Péter Károly, Irinyi János, Jánosi Marcell, Járay Pál, Jedlik Ányos István,  Kandó Kálmán, Kempelen Farkas, Neumann János, Pavlics Ferenc, Puskás Tivadar, Rátai Dániel, Rubik Ernő, Schwarz Dávid, Balázs Dénes, Benyovszky Móric, Cholnoky Jenő, Sass Flóra, Kőrösi Csoma Sándor, Stein Aurél, Teleki Sámuel, Vámbéry Ármin, Bolyai János, Kitaibel Pál, Radetzky Dezső, Radetzky Jenő ,Szent-Györgyi Albert, Kemény János, Semmelweis Ignác, ifj.  Simonyi Károly és Wigner Jenő

A válogatás segítése érdekében a felsorolt neveket a honlapra feltöltött anyagok leírásánál dőlt betűvel jelöltük.

A felkészülés segítése érdekében kiemeltük vastag dőlt betűvel a szövegek azon részét, amelyek kapcsolatban állnak a feladatbank kérdéseivel.

A honlapunkra látogatóknak egy köszöntőt is írtunk, ahol megindokoltuk, miért is tartjuk fontosnak az elhelyezett anyagok megismerését.

Feladatbank, mintatesztek:

Itt, a versenyre való felkészülés érdekében egy feladatbank található.

Kérdésgyűjtemény.

Ez 90 %-ban tartalmazza a versenyteszt kérdéseit.

Mintateszt feladatok a gyakorláshoz :

Totó, ahol három válaszlehetőségből kell kiválasztani a helyeset.

Keresztrejtvényben egy-egy jellemzőt olvashatunk különböző személyekről, kiknek a nevét megfelelő helyre beírva kapjuk a megfejtést, amely még egy-két kérdéssel van kiegészítve.

Kinek a neve rejtőzik a betűk között lapon fel kell ismerni, hogy az összekevert betűk kit takarnak, illetve párosítani egy-egy rá jellemző dologgal.

Ki van a képen? feladatnál fel kell ismerni ki van a képeken, illetve meg kell adni egy dolgot, amely a  nevekhez köthető.

Ez 100 %-ban tartalmazza a versenyteszt kérdéseit.

Mi van a képen? kérdésnél ugyancsak rajzról, illetve fotóról kell eldönteni, mit ábrázol, illetve megállapítani, kinek a nevéhez fűződik.

Ez 100 %-ban tartalmazza a versenyteszt kérdéseit.

Egészítsd ki! feladataiban hiányos nyitott mondatok olvashatóak. A feladat ennek értelemszerű kitöltése.

Ez 90 %-ban tartalmazza a versenyteszt kérdéseit.

Párosítsd a számokat a nevekkel lap kitöltésékor a személyeket párosítani kell azzal a dologgal, amely hozzájuk fűződik.

Természetesen a megtanultak, a leírt %-oknak megfelelően a tesztprogram segítségével egyéb módon is számon kérhető.

Szóbeli kérdések: A véletlenszerűen adott kérdések fele található meg itt.

Ez a döntőbe jutott csapatok számára érdekes.

Élő múzeum: A múzeum munkatársai által összeállított feladat egy kiválasztott személy életével, munkásságával kapcsolatosan.

Értelemszerűen csak a döntőbe jutott csapatok számára. Leírás erről:

Az élőmúzeum részlet keretében, korhű rekonstrukciók segítségével, korhű személyek szájából hangoznak el az információk, miközben a gyerekek aktívan bevonódnak az eseményekbe. A tanulókat képzeletükre támaszkodva különböző szituációkba helyezik, ezzel elősegítve, hogy életszerű ismereteket kapjanak a különböző eseményekről, szokásokról. A tudásátadásnak olyan módja ez, amikor a gyerekek szinte észre sem veszik, hogy mennyi apró információt kapnak az adott korszakról vagy témáról. Ezek a történelmi szereplők ugyanis rengeteg „rejtett” információt hordoznak. A korszak szereplői korhű ruhában előlépve a kulisszák mögül, a kor tudásbázisára építve nemcsak beszélnek, hanem párbeszédet is folytatnak a nebulókkal. Mivel a tanulók ezekkel a személyekkel kész szituációkban találkoznak, ezért a képzeletük is könnyebben aktivizálódik, a személlyel folytatott interakció miatt pedig az élmény is sokkal erősebb, maradandóbb és személyesebb lesz, mintha egy egyszerű tárlatvezetés formájában kapták volna meg ugyanazokat az ismereteket. Az élő múzeum azt biztosítja, hogy tanulóink ne csak megtanulják, hanem kicsit belehelyezkedve a korba, át is érezzék az akkori életsorsokat.

A foglalkozás után pár kérdésből álló feladatlapot kell megoldaniuk a gyerekeknek, aminek eredménye részpontszámát képezi a versenynek.

A felmerülő esetleges kérdésesekre szívesen válaszolunk.

Elérhetőség: Tel: 06-20-4106359 illetve egrif@index.hu

Jó felkészülést kíván a reál munkaközösség!